16 Jun
16Jun

השכרה או קנייה של כלים/ציוד לתעשיית הבניין – מה עדיף? 

תעשיית הבניין נחשבת לתחום רווחי במיוחד עבור בעלי נכסים, מנהלי פרוייקטים וצוות העובדים. יחד עם זאת, קיים הנושא המכביד של השקעות כספיות, שמרביתו הולך על קניית ציוד וחומרי גלם. השכרת ציוד עבור ביצוע עבודות בנייה, שיפוץ ותחזוקה נהיה יותר ויותר נפוץ בשל המחירים הגבוהים של קניית כלי ציוד מטעמי חברות המובילות בשוק. מעבר לכך – לא תמיד אפשר להשיג את אותם הכלים המקצועיים לקנייה, שנועדו לביצוע פרוייקטים מורכבים במיוחד.

מאז ומתמיד, השאלה של קנייה או השכרת ציוד עומדת על הפרק בכל שלבי העבודה. קיימים מצבים רבים, בהם הולכים מנהלי הפרוייקט עם החישוב של צמצום מקסימלי של הוצאות על כלי ציוד (שלא לדבר על כמות העובדים). באילו מצבים זה כן יכול להיות רלוונטי ולהיחשב לשיקול דעת נכון, ובאילו מצבים העדיפות ניתנת לקניית כלים חדשים? האם ההשקעה תחזיר את עצמה או שלא?

כפי שנאמר עד כה, השכרת כלים וציוד מקצועי עבור ביצוע פרויקט מסויים – יתרון כלכלי גדול לטווח קצר וארוך.

חיסרון לא פחות משמעותי – זה עלול להגיע על חשבון הביצועים. טרם השכרת ציוד מחברה כלשהי, חובה לבצע עליה סקר גלובלי ולבדוק היטב, האם כל כלי ציוד בעלי תעודות אחראיות, החברות של הציוד תואמות לתקנים אירופאיים וישראליים, לבדוק את תקינותם של כלי ציוד, את מחירי ההשכרה בשוק, את המוניטין של חברת השכרה, את הזמינות של הציוד הנדרש..מדובר כאן על תהליך סיקור קפדני, שבמידה ולא יתבצע – עלול לגרום להחמרת תהליכי עבודה, אם לא להפסדים חמורים (קלקול ציוד, הרס ציוד, פגיעת הציוד בעובדים בשטח וכו').

כאשר מדובר בחומרים לבנייה כגון: מוצרי איטום, ברזל, אבן וכד', חשוב להקפיד על הפרמטרים הבאים: 

  • עמידות בתו תקן – ישראלי/אירופאי

  • איכות חומר גלם

  • מקצועיות

הפרמטרים, שיעזרו בשיקולי השכרה/קנייה של כלי עבודה/ציוד בניין:

  • כאשר אין צורך בעבודות מתמידות איתו. אם ידוע לכם, שיבצע שימוש בכלי עבודה ספציפי לטווח קצר, עדיף להשכיר.

  • צריך לבדוק באילו כלי עבודה מוכרים כהוצאה מוכרת, ובאילו מכירים רק לשם פחת. תתעייצו עם איש מקצוע (כגון רואה חשבון) בנושא כדאיות רכישה. כל מנהל פרוייקט חייב לקבוע סדר עדיפויות ברכישה.

  • ציוד בניין - חשבו האם יש כלי עבודה משולב שיכול לשמש לכמה פעולות, ובכך לחסוך השכרה/קנייה של כלי אחר? מהו היקף השימוש? מכאן תוסק המסקנה בנוגע לקנייה או השכרת ציוד בניין.

  • פיגומים – טרם השכרת פיגום חובה להכיר את כללי ההגנה והבטיחות, כגון: רצועות ביטחון, אמצעי לחיזוק יציבות, שימוש במעקב בטיחות וכד'. בכל חברה להשכרה/קניית פיגומים צריך להיות איש מקצוע שהינו האחראי לבחירת סוג הפיגומים הנכון.

  • מערבל בטון – קיים בשני סוגים, נייח ונייד. הרבה פעמים, ההשכרה/הקנייה של ציוד תלויה בסוגו. ניקח לדוגמא מערבל בטון, שקיים בצורה ניידת ונייחת. צריך לבחור את הסוג המתאים ורק אז להסיק מסקנות.

בכל עת ובכל שלב של קנייה/השכרה, מומלץ לעקוב אחר עצותיו של איש מקצועי לציוד/כלי עבודה, הוראתיו של רואה חשבון והמוניטין של חברות, בהם יתבצע התהליך.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.